پاسخ امام خمينى(ره) به پرسشهايى در باب ولايت فقيه
(قسمت اول)
وقوع انقلاب اسلامىمحصول تلاش رهبرى دينى بودكه توجه به امور سياسى وسرنوشت مسلمانان و تلاش درجهت تاسيس جامعهاى مطابق باارزشهاى دينى را جزء اصول واعتقادات اصيل اسلام مىديد.
اين اعتقادات، مسبوق به يكدعوى قرآنى است دال بر آنكهدين، پاسخگوى مسائلاجتماعى بشريت (سياسى واخلاقى و حقوقى) است.
حضرت امام خمينى(ره)، پيوندميان دين و سياست و تشكيلحكومت اسلامى را از واجباتاوليه بلكه از اهم احكام اسلامخواندند.
اما رويكردى نيز وجودداشته و دارد كه اصل پيوند مياندين و حكومت، و نيز اهميت آنرا، بكلى منكر است و حتىصدق صورت اوليه مساله وضروريات آموزههاى دينى دراين باب را، مورد ترديد قرارمىدهد. بنظر آنان، «دين، فراتراز امور روزمره است و نبايد واردحوزه امور سياسى شود».
بايد توجه داشت كه ادعاىفوق، گرچه با بيانى نو مطرح شود اماريشه در تاريخ دارد.
اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: امام و ولایت فقیه ، ،
برچسبها:
ضرورت ولايت فقيه
(قسمت دوم)
ولايت فقيه از ديدگاه محقق انصارى
مـحقق انصارى ، در دو كتاب شريف خود مكاسب و قضا، مساءله ولايت فقيه رامطرح ساخته است .
در كـتـاب مـكـاسـب ، پـس از اثبات ولايت عامه امام معصوم «ع »به مساءله ولايت فقيه مى پردازد.
نـخـسـت مـناصب سه گانه فقيه ـ افتاء، قضاء وولايت ـ را بيان داشته ، سومين منصب «ولايت » را چنين وصف مى كند:
«ولاية التصرف فى الاموال و الانفس .»آن گاه مى فرمايد:«و هو المقصود بالتفصيل هنا.» يـعـنـى ولايـت عـامـه ، كـه همان حق تصرف در اموال و نفوس است ،«3» همان گونه كه براى مـعصومين «ع » ثابت بوده ، آيا در دوران غيبت ، براى فقيه جامع شرايط نيز ثابت است يا نه ؟ هدف از طرح كردن مساءله ولايت ، بحث درهمين جهت مى باشد.
سپس به تاءسيس اصل در مساءله مى پردازد:.
منبع:http://www.porsojoo.com
تنظيم:اميد واضحي آشتياني_حوزه علميه تبيان
اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: امام و ولایت فقیه ، ،
برچسبها:
ماهيت ولايت فقيه
اگر رسول اكرم - صلي الله عليه و آله و سلم - خلافت را عهده دار شد به امر خدا بود. خداي تبارك و تعالي آن حضرت را خليفه قرار داده است: «خليفة الله في الارض» نه اينكه به راي خود حكومتي تشكيل دهد و بخواهد رئيس مسلمين شود. همچنين بعد از اينكه احتمال ميرفت اختلافاتي در امت پديد آيد - چون تازه به اسلام ايمان آورده و جديد العهد بودند - خداي تعالي از راه وحي، رسول اكرم - صلي الله عليه و آله و سلم - را الزام كرد كه فورا همان جا، وسط بيابان امر خلافت را ابلاغ كند، پس رسول اكرم - صلي الله عليه و آله و سلم - به حكم قانون و به تبعيت از قانون، حضرت امير المؤمنين - عليه السلام - را به خلافت تعيين كرد، نه باين خاطر كه دامادش بود يا خدماتي كرده بود بلكه چون مامور و تابع حكم خدا بود و مجري فرمان خدا بود.
باري حكومت در اسلام، به مفهوم تبعيت از قانون است، و فقط قانون بر جامعه حكمفرمائي دارد. آنجا هم كه اختيارات محدودي به رسول اكرم - صلي الله عليه و آله و سلم - و ولايت داده شده، از طرف خداوند است. حضرت رسول اكرم - صلي الله عليه و آله و سلم - هر وقت مطلبي را بيان يا حكمي را ابلاغ كردهاند، به پيروي از قانون الهي بوده است; قانوني كه همه بدون استثنا بايستي از آن پيروي و تبعيت كنند.
اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: امام و ولایت فقیه ، ،
برچسبها:
ولايت فقيه يا نامهاي از امام موسوي كاشفالغطاء يا حكومت اسلامي[۱] مجموعهاي از ۱۳ درسگفتار روحالله خميني در حوزه علميه نجف در مبحث «ولايت فقيه» است كه در بهمن ۱۳۴۸ ايراد شدهاند. اين كتاب در سال ۱۳۴۹ براي نخستين بار در بيروت چاپ و به ايران فرستاده شد و در سال ۱۳۵۶ با ضميمه سخنراني ديگري به نام «جهاد اكبر» به طور رسمي در ايران چاپ و پس از آن نيز بارها تجديد چاپ شد. ترجمهٔ اين كتاب اولين بار در سال ۱۹۷۰ به چاپ رسيد و احتمالاً تأثيرگذارترين سند نوشتارياي است كه در دوران مدرن در حمايت از حكومت ديني نوشته شده.[۲]
از عناوين بخشهاي كتاب ميتوان به اين موارد اشاره كرد: «ضرورت و بداهت ولايت فقيه، نقش استعمار در معرفي ناقص و نادرست اسلام، خودباختگي افراد جامعه در برابر پيشرفتهاي مادي غرب، اعتقاد به ضرورت تشكيل حكومت جزء ولايت است، لزوم موسسات اجرايي، سنت و رويه رسول اكرم(ص)، ضرورت استمرار اجراي احكام، رويه اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب(ع)، ماهيت و كيفيت قوانين اسلام، احكام مالي، احكام دفاع ملي، احكام احقاق حقوق و احكام جزايي، حكومت بر وفق قانون، منصب قضا متعلق به كيست، مقاومت در مبارزهاي طولاني، اصلاح حوزههاي روحانيت، از بين بردن آثار فكري و اخلاقي استعماري، اصلاح مقدسنماها، آخوندهاي درباري را طرد كنيد و حكومتهاي جائر را براندازيم»
اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: امام و ولایت فقیه ، ،
برچسبها:
ولايت فقيه نظريه اي در فقه شيعه است كه نظام سياسي مشروع در دوران غيبت امام معصوم را بيان ميكند.[۱] نظام جمهوري اسلامي ايران بر اساس اين نظريه تأسيس شدهاست.
ولايت محدود فقيه از جمله حق قضاوت، صدور و رسيدگي به امور حسبيه از ديرباز در فقه اماميه مطرح و مورد بحث بوده و در ارتباط نزديك با نهاد مرجعيت است. اما در نظريهٔ ولايت سياسي فقيه كه بيش از همه توسط روحالله خميني مطرح و تشريح شده، اين ولايت اساس نظم سياسي دورهٔ غيبت را تشكيل ميدهد و فقيهان جانشين امام در اجراي سياستها و مسائل حكومتي و ساير امور مربوط به امام معصوم (به جز جهاد ابتدايي) محسوب ميشوند.[۲]
در اين عقيده، فقيه در فضيلت و شخصيّت ديني و اخلاقي و علمي همپاي امام معصوم نيست. چراكه ولي فقيه، جدا از شخصيت حقوقي خويش، داراي شخصيت حقيقي نيز هست كه از اين نظر با ديگر مردم برابر است. ويژگيهاي ولي فقيه و حاكم اسلامي همانند عدالت، تقوا و پرهيزگاري او را از لغزيدن به ورطه استبداد و خودرأيي باز ميدارد.[۳]
محتويات
اين مطلب درفهرست موضوعات وبسايت-رديف: امام و ولایت فقیه ، ،
برچسبها: